Με τη συμπλήρωση 24 χρόνων συνεχούς και επιτυχημένης λειτουργίας (1997-2021) της Αμαξοστοιχίας-Θεάτρου το Τρένο στο Ρουφ, του μοναδικού στον κόσμο σιδηροδρομικού πολιτιστικού πολυχώρου που εδρεύει στην Αθήνα, η Καλλιτεχνική Εταιρεία ΑΞΑΝΑ, με την ευγενική αρωγή του Κοινωφελούς Ιδρύματος Κοινωνικού και Πολιτιστικού έργου (Κ.Ι.Κ.Π.Ε.), δημιουργεί το πρόγραμμα Art-Wagons.
Το Art-Wagons είναι ένα πολιτιστικό διαδικτυακό πρόγραμμα με εκπαιδευτικό και ψυχαγωγικό χαρακτήρα που προσφέρεται δωρεάν σε παιδιά και εφήβους που ζουν κυρίως σε απομακρυσμένες ορεινές ή νησιωτικές περιοχές της Ελλάδας ή/και σε παιδιά με αναπηρία, ηλικίας από 7 έως 15 ετών με στόχο τη γνωριμία τους με τον κόσμο των Τεχνών για την περαιτέρω ανάπτυξη της προσωπικότητας και των δεξιοτήτων τους.
Πρόκειται για ένα πολιτιστικό «ταξίδι» σε κάθε άκρη της Ελλάδας, μία δημιουργική εξερεύνηση στον Χορό και τη Μουσική, όπου τα παιδιά επιβιβάζονται σε μία εικονική αμαξοστοιχία πολιτισμού, πειραματίζονται, εκφράζονται, ανακαλύπτουν και γίνονται οι δημιουργοί ενός συλλογικού artwork.
Αποτελείται από δύο διαδικτυακά εργαστήρια που πραγματοποιούνται με όρους εξ αποστάσεως ασύγχρονης εκπαίδευσης:
Ι. Μουσικοί Ταξιδευτές με θέμα τη Μουσική για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ηλικίας 7-12 ετών.
ΙΙ. Σώμα εν Κινήσει με θέμα τον Σύγχρονο Χορό για εφήβους, ηλικίας 12-15 ετών
Για τη συμμετοχή στα εργαστήρια δεν απαιτείται προηγούμενη ενασχόληση με τη Μουσική ή τον Χορό.
Το κάθε εργαστήριο ολοκληρώνεται συνολικά σε 6 κύκλους, που πραγματοποιούνται με την καθοδήγηση καταρτισμένων εκπαιδευτών.
Ο κάθε κύκλος διαρκεί 5 εβδομάδες.
Το κάθε παιδί, επιβάτης αυτού του πολιτιστικού «ταξιδιού», με την εγγραφή του στο πρόγραμμα επιλέγει τον κύκλο (ημερομηνίες ταξιδιού) που επιθυμεί, παίρνει ένα «εισιτήριο» (τον προσωπικό του κωδικό), επιβιβάζεται στο Art-Wagons και πλοηγείται στην διάρκεια των 5 εβδομάδων σε 5 videos-σταθμούς σε ειδικά σχεδιασμένη πλατφόρμα λαμβάνοντας οδηγίες, προτάσεις, κατευθύνσεις και διορθώσεις από τους εκπαιδευτές-«μηχανοδηγούς» με τη μορφή video, κειμένων, εικόνων, ήχων κ.ά. Στη συνέχεια καλείται να εργαστεί σε απλά ζητούμενα που θέτει κάθε φορά ο εκπαιδευτής-μηχανοδηγός στον κάθε video-σταθμό και να αναρτήσει την εργασία του.
Οι εργασίες που αναρτούν τα παιδιά -επιβάτες συνθέτουν μια σειρά από «βαγόνια» (π.χ. βίντεο ή/και ηχητικά αρχεία, κείμενα, εικόνες κ.ά.). Με την ολοκλήρωση του «ταξιδιού» δημιουργείται μία εικονική «αμαξοστοιχία», η οποία αποτελείται από τα «βαγόνια», δηλαδή τα έργα των παιδιών-επιβατών που συνδέονται μεταξύ τους σε μια ψηφιακή σύνθεση (που ενδεικτικά μπορεί να έχει μορφή βίντεο, puzzle κ.ά.).
Κύριο δημιούργημα της Καλλιτεχνικής Εταιρείας ΑΞΑΝΑ, που είναι ο φορέας υλοποίησης του προγράμματος, είναι η Αμαξοστοιχία-Θέατρο το Τρένο στο Ρουφ. Για τον λόγο αυτό το Art-Wagons, ως όχημα καλλιτεχνικής έκφρασης, επιλέγεται να έχει χαρακτηριστικά αμαξοστοιχίας. Ο κάθε συμμετέχων γίνεται επιβάτης στο ταξίδι της Τέχνης. Με την εγγραφή του στο πρόγραμμα λαμβάνει το εισιτήριό του, το οποίο του δίνει πρόσβαση στο Art-Wagons. Το εικονικό τρένο στο οποίο επιβιβάζεται ο επιβάτης, αποτελεί τον χώρο στον οποίο αναπτύσσει το έργο του. Κάθε μάθημα σε κάθε video-σταθμό αποτελεί μια νέα διαδρομή και το σύνολο των διαδρομών εξελίσσεται σε ένα ξεχωριστό βαγόνι δημιουργίας.
Τα παιδιά-επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους όλο το απαραίτητο υλικό (videos, ηχητικά αρχεία, παρουσιάσεις ή/και κείμενα) και με την απαιτούμενη καθοδήγηση καλούνται αξιοποιώντας το υλικό αυτό, να αναπτύξουν και να υποβάλουν σε προκαθορισμένες προθεσμίες τις εργασίες τους, οι οποίες έχουν μορφή ερμηνείας και έκφρασης της αντίστοιχης τέχνης. Η ευελιξία που παρέχει η ασύγχρονη εκπαίδευση διευκολύνει τον συντονισμό των συμμετεχόντων, καθώς το υλικό και οι εργασίες ανανεώνονται σε εβδομαδιαία βάση και κάθε συμμετέχων έχει την υποχρέωση να «επιβιβαστεί» στην αμαξοστοιχία και να διανύσει την εκάστοτε διαδρομή οποιαδήποτε στιγμή τον εξυπηρετεί μέσα στην εβδομάδα.
Στη διάρκεια της εβδομάδας το παιδί-επιβάτης μπορεί να επικοινωνήσει με τον εκπαιδευτή-μηχανοδηγό στέλνοντάς του κατ’ ιδίαν μήνυμα μέσα στην πλατφόρμα (όπου υπάρχει εφαρμογή chat) ή και εκτός πλατφόρμας μέσω e-mail. Επιπλέον, στην πλατφόρμα υπάρχει δυνατότητα ομαδικής συζήτησης (εφαρμογή forum), όπου ο εκπαιδευτής-μηχανοδηγός μπορεί να δώσει ομαδικές συμβουλές, να κάνει ομαδικές παρατηρήσεις ή προτάσεις και να κινητοποιήσει συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των παιδιών-επιβατών. Το σύνολο των ενεργειών αυτών εξελίσσεται ασύγχρονα. Η αλληλεπίδραση είναι δυνατό να γίνεται άμεσα, αν συμβεί να είναι οι εκάστοτε συνομιλητές συνδεδεμένοι και διαθέσιμοι την ίδια στιγμή, ή σε δεύτερο χρόνο, πάντως σίγουρα σε διάστημα 24 ωρών από μέρους του εκπαιδευτή. Επιπλέον η πλατφόρμα, αν κριθεί αναγκαίο, παρέχει τη δυνατότητα σύγχρονης επικοινωνίας, δηλαδή μέσω ζωντανής σύνδεσης με εικόνα είτε εξατομικευμένα είτε ομαδικά. Ο εκπαιδευτής-μηχανοδηγός αποφασίζει και προαναγγέλει πότε θα συναντηθούν τα παιδιά-επιβάτες διαδικτυακά.
Διάρκεια προγράμματος: 4 Οκτωβρίου 2021 - 5 Ιουνίου 2022
Σε αυτό το χρονικό διάστημα θα ολοκληρωθούν 6 εργαστηριακοί κύκλοι.
1ος κύκλος: 4 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2021 - 7 NΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021
2ος κύκλος: 8 ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2021 - 12 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021
3ος κύκλος: 13 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021 - 19 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2021 & 10 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2022 - 6 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022
(20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ - 9 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ διακοπές Χριστουγέννων & Νέου Έτους)
4ος κύκλος: 7 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2022 – 13 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022
5ος κύκλος: 14 ΜΑΡΤΙΟΥ 2022 – 17 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2022
6ος κύκλος: 2 ΜΑΙΟΥ 2022 – 5 ΙΟΥΝΙΟΥ 2022
Εκπαιδευτές-μηχανοδηγοί:
- Φωτούλα Καρατζάνου: Μουσικοί Ταξιδευτές για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, ηλικίας 7-12 ετών.
- Πέπη Ζαχαροπούλου: Σώμα εν Κινήσει με θέμα τον Σύγχρονο Χορό για εφήβους, ηλικίας 12-13 ετών
- Μαρία Αδαμοπούλου: Σώμα εν Κινήσει με θέμα τον Σύγχρονο Χορό για εφήβους, ηλικίας 14-15 ετών
- Καλλιτεχνική επιμέλεια Τατιάνα Λύγαρη Ηθοποιός, Σκηνοθέτης
- Επιστημονική Σύμβουλος Σεβαστή Σοφία Ανθοπούλου Εμπειρογνώμων της Εκπαίδευσης
Όλοι οι συμμετέχοντες – επιβάτες που ολοκληρώνουν το εργαστήριο, λαμβάνουν δίπλωμα πιστοποίησης ολοκλήρωσης του προγράμματος Art-Wagons.
Στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο πρόγραμμα κάθε παιδί έχει πρόσβαση σε κλειστή (προσβάσιμη μόνο με προσωπικούς κωδικούς) διαδικτυακή πλατφόρμα εκπαίδευσης. Η χρήση της πλατφόρμας αυτής είναι απλή και τα παιδιά -και αν χρειάζεται και οι γονείς τους- λαμβάνουν οδηγίες για τη χρήση της. Κάθε παιδί αναρτά στο κλειστό αυτό διαδικτυακό περιβάλλον της πλατφόρμας οπτικοακουστικό υλικό που θα απεικονίζει το ίδιο σε κινησιολογικές η μουσικές δραστηριότητες, τις οποίες αναπτύσσει με βάση τις οδηγίες των εκπαιδευτών. Το υλικό αυτό, το οποίο αποτελεί μέρος του εργαστηρίου, είναι ορατό μόνο από τους συντελεστές του προγράμματος και δεν θα κοινοποιηθεί πουθενά χωρίς την άδεια του/της γονέα/κηδεμόνα.
Τα εργαστήρια του Art-Wagons προσφέρονται ασύγχρονα, πράγμα που σημαίνει ότι το παιδί δεν παρακολουθείται από τον εκπαιδευτή ή συντελεστή του προγράμματος την ώρα που πραγματοποιεί κινησιολογικές η μουσικές δραστηριότητες στο σπίτι. Οι οδηγίες των εκπαιδευτών είναι απλές και σαφείς και δεν θέτουν σε καμία περίπτωση σε κίνδυνο την ακεραιότητα και σωματική υγεία των συμμετεχόντων/σών. Σε κάθε περίπτωση, υπεύθυνοι για την ασφάλεια του παιδιού κατά τη διάρκεια της εξάσκησής του είναι αποκλειστικά οι γονείς/κηδεμόνες του και οι συντελεστές του προγράμματος “Art-Wagons” δεν φέρουν καμία ευθύνη για αυτό.
Το πρόγραμμα προσφέρεται δωρεάν. Μοναδική προϋπόθεση συμμετοχής είναι η πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ή κινητή συσκευή με καλή σύνδεση στο διαδίκτυο. Η επιλογή των συμμετεχόντων/σών γίνεται κατόπιν σχετικής αίτησης των γονέων, με βάση τη χρονική σειρά προτεραιότητας υποβολής της αίτησης και σε συνάρτηση με κριτήρια επιλεξιμότητας και ισοκατανομής (γεωγραφικής, ηλικιακής κ.ά.). Οι υποψήφιοι/ες που επιλέγονται, ενημερώνονται μέσω email το αργότερο 10 ημέρες πριν από την έναρξη του εργαστηρίου για το οποίο αιτήθηκαν. Για κάθε παιδί πρέπει να συμπληρώνεται ξεχωριστή αίτηση (δεν μπορούν να δηλωθούν δυο αδέλφια στην ίδια αίτηση). Κάθε παιδί μπορεί να αιτηθεί τη συμμετοχή του σε έναν μόνο κύκλο μαθημάτων. Σε περίπτωση που δεν επιλεγεί, θα έχει δικαίωμα να υποβάλει αίτηση για επόμενο κύκλο.